Πρόληψη της οστεοπόρωσης.

Από: Μυρτώ | Διαβάστηκε 3186 φορές
Η οστεοπόρωση κάνει τα κόκαλα να είναι λεπτά και αδύνατα. Ο σκελετός χάνει ασβέστιο, η οστική πυκνότητα μειώνεται και τα κόκαλα γίνονται εύθραυστα.
Ο κίνδυνος για κατάγματα αυξάνεται σημαντικά. Η σπονδυλική στήλη, οι καρποί και οι αρθρώσεις των μηρών με τη λεκάνη είναι τα μέρη του σκελετού που παρουσιάζουν τα περισσότερα κατάγματα όταν υπάρχει οστεοπόρωση.

Πολλοί νομίζουν ότι η οστεοπόρωση είναι μια ασθένεια των ηλικιωμένων. Παρά το γεγονός ότι η συχνότητα της οστεοπόρωσης αυξάνεται με την ηλικία εντούτοις μπορεί να συμβεί σε οποιαδήποτε ηλικία. Η οστεοπόρωση προσβάλλει 1 στις κάθε 3 γυναίκες και 1 στους κάθε 12 άντρες .


Η οστεοπόρωση είναι μια ύπουλη ασθένεια. Εξελίσσεται σιωπηλά και ο ασθενής θα το αντιληφθεί όταν είναι πλέον αργά. Εκείνο μάλιστα που πρέπει όλοι να καταλάβουν, είναι ότι οι καταστάσεις που ευνοούν την ανάπτυξη της οστεοπόρωσης, αρχίζουν από την παιδική ηλικία.

Τα κόκαλα αυξάνουν σε μέγεθος και αποκτούν τη δύναμη τους κατά την παιδική και εφηβική ηλικία. Η ποιότητα και ποσότητα της οστικής μάζας που θα αποκτηθεί κατά την κρίσιμη αυτή περίοδο, θα καθορίσουν την υγεία του σκελετού καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής.

Για τους λόγους αυτούς οι ειδικοί επιμένουν ότι η πρόληψη της οστεοπόρωσης αρχίζει από την παιδική ηλικία. Όσο μεγαλύτερη οστική μάζα θα αποκτήσει ένας έφηβος, τόσο λιγότερο κίνδυνο θα έχει για μείωση της οστικής πυκνότητας αργότερα στη ζωή του.

Η καλή διατροφή και η σωματική εξάσκηση, είναι οι βασικοί πυλώνες που στηρίζουν την πρόληψη εναντίον της οστεοπόρωσης. Το κάπνισμα, το οποίο δυστυχώς έχει γίνει συχνότερο σε παιδιά και σε έφηβους, εμποδίζει την ανάπτυξη της οστικής μάζας.

Τα οστά χρειάζονται μια ισοζυγισμένη διατροφή, πλούσια σε θερμίδες και θρεπτικά συστατικά για να μπορέσουν να αναπτυχθούν σωστά. Δυστυχώς πολλοί δεν έχουν τη διατροφή που θα έπρεπε.

Το ασβέστιο είναι ένα καθοριστικό στοιχείο για την ανάπτυξη και διατήρηση της οστικής μάζας. Επίσης έχει ουσιαστικό ρόλο στην πρόληψη και θεραπεία της οστεοπόρωσης.

Οι κυριότερες πηγές πλούσιες σε ασβέστιο είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος (γάλα, γιαούρτι, τυρί, παγωτό), τα φυλλώδη λαχανικά με χρώμα πράσινο σκούρο (σπανάκι, μπρόκολο), οι σαρδέλες και σολομός με κόκαλα, τα αμύγδαλα και εμπλουτισμένα με ασβέστιο δημητριακά, χυμός πορτοκαλιού και ψωμί.
Η σωματική εξάσκηση τονώνει τα οστά. Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι τα κόκαλα είναι ένας ζωντανός ιστός ο οποίος όσο περισσότερο εξασκείται τόσο πιο δυνατός γίνεται.

Το περπάτημα, το ελαφρύ τρέξιμο, το σχοινάκι, ο χορός, η χρήση της σκάλας αντί του ασανσέρ, τα βάρη και το τένις αποτελούν δραστηριότητες που ωφελούν σημαντικά το σκελετό και τον προστατεύουν από την οστεοπόρωση.
Στις γυναίκες το κάπνισμα επηρεάζει τις ορμόνες, μειώνει τα επίπεδα των οιστρογόνων, προκαλεί πρόωρη εμμηνόπαυση και έτσι αυξάνει τους κινδύνους της οστεοπόρωσης.

Aποσπάσματα από το medlook.com.cy

National Institutes of Health, Osteoporosis and Related Bone Diseases National Resource center

Women's Health Initiative

Αξιολόγηση

Το άρθρο έχει αξιολογηθεί με 4 / 5 σε 3 ψήφους

Κάντε τη δική σας αξιολογηση για το άρθρο:

Επιστροφή

Τα σχόλια σας

Κάντε το δικό σας σχόλιο

Test

Κατηγορίες

Διαβάστε ακόμα

Συζητήθηκαν

Δημοφιλή